نوشته های یه رفیق...

نوشته های یه رفیق...
طبقه بندی موضوعی

سنگر از یاد رفته ی انقلاب

پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۵۶ ب.ظ

قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُواْ وُجُوهَکُمْ عِندَ کُل مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّین (اعراف-29)

بگو: پرودگارم به عدالت فرمان داده و اینکه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى که دین را براى او خالص مى‏سازید.

سنگر از یاد رفته ی انقلاب

نگاهی دوباره به نقش مسجد در جامعه ای انقلابی

 

35 سال از انقلاب گذشت, 35 سال مملو از ایستادگی و مقاومت اهل حق در برابر سرسخت ترین مستبدان و بزرگترین طاغوت ها. انقلاب اسلامی, نه تنها به شاهنشاهی 2500 ساله ایران خاتمه داد, بلکه نهضتی را شروع کرد که مراد هر انسان حق طلب و بصیر است. این کشوری که تا قبل انقلاب "ژاندارم منطقه ی آمریکا" بود , با خروش ملتی پر درد ولی با ایمان, تبدیل شد به منشئی از امید, امید برای تعالی کلمه ی حق, برای تحقق عدالت و عزت مستضعفین . همین طور بود که بیرق از یاد برده ی امت اسلامی را نیز بلند کرد تا مسلمین را نسبت به هویت حقیقی خود بیدار سازد تا عزت از دست داده ی خود را بار دیگری کسب کنند. این ها همه مقدمه ای است برای حرکت به سوی انقلاب جهانی حضرت حجت (عج).

 


                                                                                              

 

برای خواندن بقیه متن
بر ادامه ی مطلب کلیک کنید...

با توجه به مطالبی که ذکر شد, بنظر نمی آید که انقلاب اسلامی ایران اهدافش محدود به حوزه ای خاص مثل سیاست یا اقتصاد باشد, چرا که اسلام ناب محمدی,  دین حقیقی و مکتب کمال است و کمال و خداجویی هیج محدودیتی ندارد. این نوع تفکر زیربنای انقلاب است و اگر این فکر در میان ایرانیان حفظ و تقویت نشود, و به اصطلاح "فرهنگ" ما از مفاهیم انقلابی و اسلامی پوچ شود, پویایی انقلاب با مشکلاتی جدی روبرو خواهد شد.این فرهنگ ماست که به فعالیت های ما جهت و شکل می دهد. از این جهت است که آقا می فرمایند: "فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.  فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم درحرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمّیّت دارد. "



                                                                                                                                                                                                            

گسترش فرهنگ اسلامی در سطوح کلان به مقدماتی نیاز دارد مثل انقلاب کردن و تشکیل نظام اسلامی. انقلاب در مسائل سیاسی و نظامی/امنیتی رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است, ولی بنظر می آید در تثبیت فرهنگ اصیل اسلامی که قرار بود بعد از این مراحل قرار گیرد کم کاری کرده ایم. شهید مطهری می فرمایند نهضت ها ی اسلامی باید 2 مرحله داشته باشند : نفی طاغوت ها (لا اله) و سپس تثبیت حق (الا الله). ایشان همچنین اضافه می کنند که یکی از آفات جدی نهضت های اسلامی صد ساله ی اخیر نیز همین است: در نفی ظالمان و انحرافات خیلی پیشتاز هستیم ولی یادمان می رود که آخر سری باید قراتر از این رفت و میوه ی این زحمات را هم چید.

مثال آن این میشود که ملتی 8 سال غیرتمندانه در برابر مستبدان جهان طولانی ترین جنگ دفاعی قرن را رقم بزند ولی بهنگام اتمام جنگ و فراگیری امنیت در کشور نتواند با همان جدیت توسعه ی فرهنگ انقلابی ای که برای آن قیام کرده را دنبال کند.


فرهنگ, امروزه باید اصلی ترین حوزه ی فعالیت ما باشد, واگرنه بخش ها ی دیگر, مثل اقتصاد , هرگز اصلاح نخواهند یافت و تلاش های ما در آن حوزه ها بی فایده خواهند بود.


هر فرهنگ, اقتضائات خاص خود را  دارد و خودش را در قالب های خاص بروز می دهد, از پوشش و نظافت فردی و گروهی گرفته تا حتی معماری و نقشه ی شهر ها. با توجه به آیات و روایات, یکی از مهم ترین نشانه های فرهنگ خداپرستی (چه در بعد فردی و چه اجتماعی)  در هر جامعه ای, نماز است و این یکی از دلایل اهمیت فوق العاده ی مساجد (به عنوان محل "اقامه ی نماز") در تمدن اسلامی است.



                                                                                                                                                                      

صالحان اگر به حکومت برسند, چنین می کنند:

الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ اْلأُمُورِ (الحج-41)

 "همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‏دارند، و زکات می‏دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند، و پایان همه کارها از آن خداست! "

 

حضرت آقا در کتاب "طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن" که آموزش جامعی است از اندیشه ی اسلامی بر اساس آیات قرآن کریم, اشاره می کنند که "اقامه ی نماز" با صرف نماز خواندن فرق می کند و مراد در این آیه از اقامه ی نماز حرکت به سوی اجتماعی است که نمازخوان است و روح و فرهنگ آن عبادت خداست. در چنین جامعه ای مسجد نیر بالتبع مرکزیت باید داشته باشد, مخصوصا میان جوانان آن که موتور حرکت آن جامعه خواهند بود. شاید از این جهت باشد که امام صادق می فرمایند: امر به تعظیم مساجد به خاطر این است که مساجد خانه های خدا در روی زمین است(وسائل الشیعه، ج 3، ص 556)



                                                                                                                                                                                          


 محله ای که مرکزیت جغرافیایی و فرهنگی آن با مساجد باشد, خیلی از مقدمات پیشرفت فرهنگ اسلامی را خود بخود دارا خواهد شد, از خیلی از بلا ها بدور خواهد بود و اهالی آن جزء برگزیدگان آن قوم خواهند شد.  در این رابطه احادیث زیاد هستند:


پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: وقتی مشکلات و بلاها نازل می شود، اهل مسجد نجات می یابند .(مستدرک الوسائل، ج 3، ص 356)


امام صادق(ع) می‌فرمایند: ای فضل! از هر قبیله‌ای جز برگزیده آن، و از هر خاندانی، جز اصیل آن، رهسپار مسجد نمی‌شود. ای فضل! مسجد رو، دست کم یکی از این سه‌چیز نصیبش می‌شود: دعایی می‌کند که خداوند با آن، او‌را به بهشت می‌برد یا دعایی که خداوند به سبب آن، بلای دنیارا از او دور می‌سازد یابرادری که در راه خدای بهره‌اش  می‌شود.(وسائل الشیعه/ج۵/ص۱۹۴)


                                                                                                                                                                           



از این جهت است که مدتی است اهالی و خصوصا جوانان و بسیجیان محله ی ولی عصر (عج) همت کرده اند تا مسجد حضرت ولی عصر (عج) را حقیقتا در طراز مسجد انقلاب اسلامی قرار دهند. برای این که این هدف, که اهمیتش در بند های بالا توضیح داده شد, تحقق یابد , به بسیج و همراهی همه نیاز خواهد بود. ساختن و حرکت به سوی جامعه ای که لیاقت حکومت حضرت ولی عصر (عج) را داشته باشد, ادعای انقلاب ماست. در عین حال, تحقق آن امری بس دشوار و طاقت فرسایی خواهد بود.  بیاییم حداقل محله خود را لایق نام آن حضرت کنیم.

 

 

 

پاییز 93

  • یه رفیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی