نوشته های یه رفیق...

نوشته های یه رفیق...
طبقه بندی موضوعی


روایتی متفاوت از تاریخ مبارزات سیاه پوستان در آمریکا

نگاهی به زندگی دو شهید مبارز سیاه پوست


داشتم در مورد رویکرد درست در قبال مسئله سیاه پوستان آمریکا و روایتی مناسب که می توان روی آن کار کرد فکر می کردم که زندگی مالکوم ایکس مسلمان (مالکوم الحاج ملک شباز) و نوه او بنظرم رسید. مالکوم ایکس  از آزادی خواهان معروف سیاه پوستان آمریکاست که در میان عموم مردم ، شخص شناخته شده و مورد احترامی است.حتی کسی مثل اوباما در جوانی خود در باره او سخنرانی کرده است :

http://video.genyoutube.net/yeDuOR6vkL



البته در ایران کمتر کسی از سرگذشت و وجود چنین فردی با خبر است. این نا آگاهی زمانی دردناک تر می شود که بفهمیم نوه او که بنا داشته مبارزات پدر بزرگش را ادامه بدهد، نه تنها مسلمان بود بلکه شیعه بوده و چند ماه بعد از تلاش برای آمدن به ایران به صورت مشکوکی کشته می شود...




برای خواندن بقیه متن
بر ادامه ی مطلب کلیک کنید...


مالکوم الحاج ملک شباز (مالکوم اکس) یکی از مهم ترین و انقلابی ترین چهره های تاریخ معصر آمریکاست. او در کنار شخصی مثل مارتین لوتر کینگ (رهبر جنبش آزادی خواهان سیاه پوست آمریکا) و محمدعلی کلی از جمله افراد بسیار مورد احترام سیاه پوستان آمریکاست.




مالکوم ایکس کنار مارتین لوتر


او در بدو فعالیت سیاسی در زندان با گروه "امت اسلامی" (Nation of Islam) آشنا شد و یعد از مدتی یکی از معروف ترین و اثر گذار ترین اعضای آنان شد. البته گروه "امت اسلامی" گروهی بود که در واکنش به نژاد پرستی سفید پوستان ایجاد شده بود. آنان نژاد سیاه را برتر می دانستند و اعتقادات منحرفی داشتند. مثلا ادعا می کنند که رئیسشانهمان مهدی موعود است. (اسلام در واقع برای آنان راهی بود برای حل بحران هویت).


مالکوم ایکس کنار محمد علی کلی، بوکسر معروف سیاه پوست مسلمان و آمریکایی


البته مالکوم اکس بعدا طی سفرش به آفریقا و خاورمیانه با اسلام حقیقی آشنا می شود (البته سنّی میشود) و افکار منحرف قبلی خود را محکوم می کند. او بعد از سفرش به حج در محکومیت افکار نژادپرستانه خود بعدا اشاره می کرد که در حج دیده بود که همه نژاد ها می توانند در حج کنار همدیگر قرار بگیرند و برادر باشند در حالی که بین "چشم آبی ها و سیاه پوستان فرقی قائل نمی شود."



از این به بعد مالکوم دائما از طرف گروه امت اسلامی و اف بی آی تهدید میشد.او در حین سخنرانی با ضرب 21 گلوله شهید شد. گفته می شود ضاربان او سه سیاه پوست بودند.

البته در دهه هفتاد روشن شد که نیرو های امنیتی آمریکا از طریق طرحی به اسم "COINTELPRO " اقدام به نفوذ در گروه های آزادی خواه سیاه پوست می کردند و بین آنان دعوا و اختلاف می انداختند...


نزدیک نیم قرن بعد، نوه او، مالکوم لطیف شباز، راه پدر خود را دنبال می کرد. البته او بر خلاف پدر، شیعه  شده بود!


 او برای فراگیری اسلام به سوریه می رود و به حضرت زینب ارادت زیادی پیدا می کند. دوست نزدیک او می گوید :" شباز رابطه عاطفی ای با حضرت زینب داشت چون او احساس می کرد او هم مثل حضرت زینب شاهد مرگ همه اطرافیان خود بوده و حالا  او وظیفه دفاع از میراث گذشتگان خود را دارد".


 

او در سال 2010 به حج رفت . او همواره به دنبال آن بود که پیام پدر بزرگ خود را زنده نگه دارد و تبیین کند و در این راستا فعالیت های زیادی می کرد:


 در این راستا شواهد و آثار زیادی در دست است که البته این سخنرانی ایشان در یک برنامه عزاداری محرم یک نمونه ای از آن است:

 http://video.genyoutube.net/IhowxrdZuwo

او در این کلیپ از مسلمانان می خواهد که "فقط در مسجد نمانند" و از طریق انوع فعالیت ها در امری مثل دفاع از فلسطین به هم کمک کنند و بپا خیزند. او از ایران، سوریه و حزب الله در این راستا قدر دانی می کند.


مالکوم لطیف شباز در سال 2013 قبل از آمدن به ایران برای شرکت در همایش بین المللی هالیودیسم در ایران توسط FBI دستگیر شد، چند ماه بعد، او در مکسیک (که در ادامه فعالیت هایش برای دفاع از حقوق اقلیت ها و خصوصا کارگران مکسیکی در آمریکا رفته بود) بطوری مشکوک کشته شد.

چند عکس از عزاداری مردم برای او:

 

او به درخواست مادش در نیو بورک در کنار قبر پدر بزرگش، مالکوم ایکس، دفن شد. وبلاگ او حاوی آخرین دست نوشته هایش در آدرس زیر هنوز هم قابل دسترسی است:

http://malcolmshabazz.blogspot.com/


آخرین مطلب او که درباره کارگران مکسیکی است، 2 مِی 2013 نوشته شده، دقیقا 7 روز قبل از کشته شدنش.

 روحش شاد...


--

منابع:

 

http://www.finalcall.com/artman/publish/National_News_2/article_101461.shtml

http://thepioneeronline.com/16812/metro/media-coverage-of-malcolm-xs-grandson-questioned/

http://sfbayview.com/2013/09/malcolms-29th-birthday-commemorated-an-interview-wit-shaykh-hashim-alauddeen/

http://lhvnews.com/en/news/3780/malcolm-shabazz-shia-moslem-leading-black-americans

http://malcolmshabazz.blogspot.com/2013/03/statement-by-malcolm-shabazz-concerning.html

...



  • یه رفیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی