نوشته های یه رفیق...

نوشته های یه رفیق...
طبقه بندی موضوعی

ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﻴﻠﻢ ﺁﺭﻣﺎﮔﺪﻭﻥ

پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ

ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﻴﻠﻢ ﺁﺭﻣﺎﮔﺪﻭﻥ

نام دانشجو: سید رضا میرهاشمی




   فیلم «آرماگدون» به کارگردانی مایکل بی در سال 1998 ساخته شد. این فیلم از آن دسته فیلم‌هایی است که به نوعی غرور آمریکایی را در دوران سلطه جمهوری‌خواهان در آمریکا نشان می‌دهد. اما چرا به این نام خوانده شد؟


   «آرماگدون»  برای مسیحیت و به خصوص مردم آمریکا معنای خاصی دارد؛ به معنای جنگ آخر الزمان. البته این فیلم هیچ ربطی به جنگ آخرالزمان ندارد. یک فیلم تخیلی در رابطه با حمله شهاب‌های آسمانی به کره زمین است ولی عنوان «آرماگدون» زنگ خطر خاصی در ذهن بخش عظیمی از مردم آمریکا می‌زند.«آرماگدون» به معنای آنچه که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. «آرماگدون» منطقه‌ای در شمال حیفاء در منطقه‌ی فلسطین اشغالی، منطقه‌ی جنگ آخرالزمان است بین نیروهای کفر و مومن. اسم فیلم یک اسم درگیر کننده‌ای است که هیچ ربطی به موضوع فیلم ندارد. اینکه در این زمان این اسم معنی دارد این جالب است که در دو دهه اخیر تبلیغات رسانه‌های آمریکایی اسم آخرالزمان، end of times و  آرماگدون اسمی است که جمعیت سینمایی را درگیر می‌کند. از نکات جالب این فیلم، یکی از سکانس‌های اولیه آن است که مثل ماجرای یازده سپتامبر در شهر منتهن اتفاق می‌افتد و شهاب‌های سنگی منتهن را هدف قرار می‌دهند.


  این فیلم و فیلم «روز استقلال» که در همین دوران ساخته شد، به طور عجیبی به هم شباهت دارند. در هر دو فیلم شهر منتهن(جزیره اصلی نیویورک) را داریم که بیگانگان به آن حمله می‌کنند. در فیلم «روز استقلال» از سیاره بیگانه نیروهای اشرار حمله می‌کنند و در این فیلم شهاب سنگ‌ها حمله می‌کنند و یورش می‌برند و موضوع هر دو شهر منتهن است. حادثه‌ای که پس از چند سال به طور واقعی اتفاق می‌افتد و حمله به برج‌های دو قلو در منتهن به وقوع می‌پیوندد. به قول کارگردان آمریکایی که گفته: «هیچ واقعه‌ای در دنیای امروز اتفاق نمی‌افته مگر آن‌که مردم آن را در فیلم دیده باشند.» شاید مهم‌ترین نکته‌ای که بتوان در این فیلم به آن اشاره کرد این است که هالیوود اینگونه به مخاطبش هشدار می‌دهد که گویا قرار است در این شهر اتفاق بیفتد.چند فیلم سینمای ساخته می‌شود که این حادثه را به نوعی پیشگویی می‌کند. در این فیلم به ساختمان کراسلیر در نیویورک حمله می‌شود. در فیلم «روز استقلال» به یکی دیگر از ساختمان‌های معروف نیویورک حمله می‌شود و در حادثه یازده سپتامبر هم به برج‌های دوقلو حمله می‌شود.

  • یه رفیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی